Intervju med Sofia Johansson

I denna intervju med PT Sofia Johansson får vi veta mer hur hennes träning och kost ser ut samt vilka motivationstips hon har för att ta sig ur en träningssvacka. Sofia berättar även lite kring hur man blir personlig tränare och vad man ska tänka på när man väljer utbildning.

Berätta lite om vem du är

Mitt namn är Sofia Johansson och jag är 27 år gammal. Jag är en glad, positiv och sprallig tjej som älskar allt som har med träning och fysisk aktivitet att göra Jag är bosatt i Varberg tillsammans med min sambo och vår hund, ior. Jag arbetar som personlig tränare och kostrådgivare på ett företag som heter MammaFitness Sweden och utöver det lite extra på ett gym här i stan. Jag älskar som sagt att träna, promenera med hunden, experimentera i köket och sköna helger tillsammans med sambon, familj och vänner.

Hur och när började du med din träning och hälsosamma livsstil?

Att vara i rörelse har alltid varit en naturlig del i min vardag. Jag är uppvuxen i en fysisk familj som har hållit på med olika typer av sport, löpning, utställning av hundar osv.

Som liten var vi ute och lekte mycket. Jag testade på allt som gick att testa på. Simning, bollsporter, dans, ridning, gymnastik, åkte rullskridskor bakom hundarna osv. Jag fastnade dock extra för basketen som jag höll på med ganska seriöst i många år, jag gick på Marks basket-gymnasium. Efter ett SM-guld och ett SM-brons valde jag dock att ställa basketskorna på hyllan och fick då upp ögonen för löpning och på senare år även gymmet.

Hur ser din kost ut? Vad/hur äter du och varför?

Jag försöker äta så ren mat som möjligt utan några som helst förbud. Jag älskar att laga mat, vilket är en sak som jag är tacksam för. Frukost är bland det bästa jag vet så det äter jag gärna två, en före träning och sedan en efter träningen.

Jag ser alltid till att äta tre huvudmål, frukost, lunch och middag och sedan två mellanmål. Jag försöker att inte utesluta något och sätter absolut inga förbud. Mat ska vara gott och det är något kroppen behöver. Det finns ingen dålig mat, bara dåliga portioner.

Har du cheat-meals eller cheat-days?

Absolut inte! Jag tycker inte att det behövs om man äter en balanserad kost under hela veckan. Om jag är sugen på choklad på en tisdag, så äter jag choklad på en tisdag. Jag ser verkligen inte någon mening med att ha stränga förbud måndag-fredag för att sedan gå loss på allt du kan hitta på lördag. Det är varken sunt eller hållbart.

Hur ser din träning ut? Vad tränar du, hur ofta och varför?

Jag har inga speciella träningsdagar eller liknande. Jag tränar det jag tycker är kul och det jag känner för. Vissa behöver ett schema att hålla sig till för att få träningen gjord, men jag anser mig vara så pass disciplinerad att jag inte behöver det. Jag försöker få till 3-5 pass i veckan, då gärna 2-3 styrkepass och 1-2 konditionspass. Vissa veckor mer, andra mindre.

Jag lyssnar väldigt mycket på kroppen och dagsformen. Känner jag mig trött eller sliten avstår jag, känner jag mig pigg så kör jag. Jag tränar för att må bra, jag vill bli starkare och få en kropp som orkar ta mig igenom vardagen.

Jag sysslar mycket med online coachning vilket innebär många timmar framför datorn. Därför är jag väldigt noga med att få in vardagsmotionen. Många promenader med hunden och mycket fokus på rygg, axlar och bål när jag tränar så att jag som sagt, orkar hålla en god position genom hela arbetsdagen.

DSC_3907

Som utbildad PT och inspiratör vad har du för tips till personer som vill komma igång med träning och kost?

Man måste hitta sin grej och skynda långsamt. Man kan inte göra som kompisen för att det fungerade för honom/henne. Det är inte hållbart. Att hitta en hälsosam livsstil är inget man gör över en natt. Man måste låta det få ta tid och man måste våga lita på processen. Skynda långsamt och öka successivt. Hoppa inte på någon quickfix. Ta en sak i taget och gå inte från noll till hundra. Ta gärna hjälp i början för att komma igång och få en plan för både din kost och träning.

Vad motiverar dig och får dig att hålla igång?

Jag vet hur bra man mår av att träna och äta bra, näringsrik mat. Jag blir piggare, sover bättre, får mindre ont i kroppen, magen mår bättre och jag blir helt enkelt en bättre version av mig själv om jag får träna.

Har du något motivationstips till mina läsare som har en motivationssvacka?

Alla hamnar vi i svackor. Ibland behöver man sänka ribban lite och acceptera att dagsformen är sämre, ta det därifrån. Du kanske har sovit sämre under en period, du har mycket stress och press på jobbet eller i vardagen eller liknande. Sen behöver man även lära sig att inte tänka för mycket, utan ibland faktiskt bara agera. Försök att se på viljan som en muskel, ju mer du tränar den, desto starkare blir den.

Hade man bara tränat när man kände för det så hade det inte blivit så många pass utförda och det är dessa pass som tar emot som räknas lite extra och som kommer att ge dig resultat. Fördelen med svackor är att man ofta kommer ur dem, starkare än någonsin innan.

För de läsare som är intresserade av att bli PT; hur gör man? Hur gjorde du?

För er som går i tankarna kring att utbilda er: GÖR DET! Det är det absolut bästa jag har gjort. Det har gett mig så otroligt mycket och det bästa av allt är att du hela tiden kan fortsätta att utvecklas och det är fantastiskt.

Jag satt och läste lite kring de olika skolorna som finns idag. Jag har ett brinnande intresse för helhetshälsa och inte bara gymträning så jag var noga med att hitta en utbildning som gav mig det där lilla extra. Jag brinner för allt det här andra i livet utöver träningen som påverkar vår hälsa, friskvård, kost, motivation till motion, beteendevetenskap och så vidare och tack vare Axelsons PT-utbildning med hälsoprofilbedömning som jag anser var en bred utbildning så fick jag det jag sökte. Efter mina 9 månader där så har jag vidareutbildat mig inom lite olika områden dessutom.

Men läs på och väl din skola med omsorg, hoppa inte på någon på bara några dagar, för det krävs mer. Jag läste anatomi på heltid i två månader och det behövdes verkligen. Det finns skillnad på utbildning och utbildning.

Hur ser dina mål för framtiden ut?

Med tanke på att jag ÄLSKAR det jag gör så har jag som plan att fortsätta med det. Det är så otroligt tacksamt att få arbeta med det man brinner för allra mest. Fördelen att arbeta som personlig tränare och kostrådgivare är att man aldrig kan bli fullärd. Man kan fortsätta att utvecklas på så många sätt och jag har en hel del idéer och ambitioner på gång kring hur jag vill fortsätta att utvecklas och dela med mig av min kunskap.

DSC_3957 (3)

Lämna en kommentar