Vad vill jag alltid ha hemma?

Jag har alltid älskat mat och är uppvuxen med hemlagad och vällagad mat. Det finns ingen som lagar så god mat som min mamma. Mitt egna matintresse växte sig större i takt med att jag utbildade mig till personlig tränare och kostrådgivare. Då fick jag verkligen till mig hur viktig kosten faktiskt är och hur mycket den påverkar oss.

Har jag alltid haft en intresse för kosten? Nej, det har jag väl egentligen inte. Det fanns en tid då jag levde på coco-pops, ni vet de där söta chokladflingorna som får mjölken att smaka o’boy, och ostfrallor. Det slutade med att mina föräldrar fick sluta köpa hem flingorna då jag åt det till frukost, lunch och middag. Men som sagt, utöver det så har jag blivit matad med vällagad mat, men jag reflekterade aldrig över vad som var ”bra mat” eller inte.

Sköter jag kosten minutiöst bara för att jag är PT? Långt ifrån! Även om jag är personlig tränare och kostrådgivare, så är jag inte mer än människa. Är jag sugen så äter jag, är jag inte sugen så äter jag inte, svårare än så är det inte. Jag lever inte alltid som jag lär och det händer att folk lyfter på ögonbrynen ibland när jag går ut och tar en pizza på stan. Det kan också vara tvärtom, att man får trötta kommentarer som ”ta en pizza och var som folk”. Jag vet om att jag kan äta med måtta och att en pizza gör mig inte tjock, lika gärna som att träna ett pass inte kommer göra mig smal. Det är helheten som räknas!

Här nedan har jag har valt att lista topp fem av de livsmedel som jag inte skulle vilja vara utan i min kyl, frys och skafferi. Det finns vissa livsmedel som jag alltid vill ha hemma. Finns dessa så kan jag alltid på ett eller annat sätt komponera ihop en bra måltid, oavsett tid, dessutom går det att variera sig hur mycket som helst. Jag har tipsat kring hur du kan mixa ihop dem till bra, balanserade måltider.

5 saker jag alltid ser till att ha i kylen

1.      Ägg
2.      Kvarg/keso
3.      Grönsaker/frukt
4.      Kalkon/ost
5.      Mjölk

Sofia kyl

Sofia frukt

5 saker jag alltid ser till att ha i frysen

1.      Fisk av något slag
2.      Kyckling el. färs
3.      Grönsaker
4.      Frysta örter/kryddor
5.      Bär

5 saker jag alltid ser till att ha i mitt skafferi

1.      Havregryn
2.      Knäckebröd
3.      Mathavre/råris/bönpasta eller någon annan liknande bas
4.      Tonfisk/makrill på burk
5.      Hemgjord müsli eller nötter/fröer av något slag

Tack vare dessa då totalt 15 livsmedel kan jag komma hur långt som helst.

Exempel på lunch och middag:

  • Omelett på ägg med kalkon, ost och grönsaker. Testa att vispa i lite frysta örter/kryddor i äggen så kommer du få en fantastisk smak på din omelett.
  • Stekt kyckling med kokt bas och sallad/grönsaker. Servera med en kall sås som du gör på kvarg och örter
  • Ta en burk med tonfisk och koka bönpasta eller ris. Lägg upp sallad och grönsaker i en tallrik, i med tonfisken och den kokta bönpastan. Blanda i en klick keso och kryddor, rör runt och du har en riktigt god måltid
  • Stekt fisk med sallad/grönsaker.
  • Knäckebröd med kokt ägg och keso, eller makrill. Ta en frukt till.

Frukost, mellanmål och kvällsmål:

  • Havregrynsgröt med frukt/bär och mjöl
  • Kokt ägg, stekt ägg, äggröra, omelett
  • Knäckebröd med proteinrikt pålägg såsom kalkon/keso/makrill och skivad tomat/paprika/gurka
  • Kvarg/keso med fruktsallad och hemgjord musli
  • Chiapudding
  •  Smoothies
  • Grönsaksstavar med en dipp gjord på kvarg och örter
  • Bananpannkaka som du gör genom att mixa 2 ägg och en banan.

Här ovan ser du inte ett enda konstigt livsmedel som du inte vet vad det är. Du har heller ingen måltid som tar mer än 20-30 minuter. Vem har sagt att det är komplicerat, svårt eller jobbigt att äta bra, ren och näringsrik mat?

Annonser

3 reaktioner till “Vad vill jag alltid ha hemma?

  1. Min träning ökar ju mer och mer nu, jag tänker typ att jag borde äta Runt sex ggr per dag, men känns som jag ska få i mig för mkt alltså bli för stor, ska ju bygga muskler lite men inte bli stor lixom

    Gilla

    1. Är detta en fråga? Förstår inte riktigt din kommentar? Det finns nästan ingen elitsatsande person som behöver vara orolig för att äta för mycket, snanare tvärtom.
      Är detta något du vill ha hjälp med så får du jätte gärna mejla mig på kontakt@fiashalsa.se så kanske jag kan svara bättre på din fundering? =)

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s