Frågestund

Godmorgon!

Och så var det redan augusti, är det ens rimligt att det går såhär fort?

Jag ÄLSKAR när jag får frågor att besvara, det är så kul när man själv får tänka till lite. Så fortsätt gärna att ställa era frågor.

Hur ser din kost ut i dag?

– Jag äter det jag tycker är gott  och som jag vet gör gott för mig och min kropp! Jag älskar att laga mat så därför blir det för det mesta alltid hemlagat. Vissa dagar mer avancerat än andra, men jag gillar när det är enkelt och går snabbt. Typ när laxen tillagar sig själv i ugnen. Jag försöker att alltså inte äta så mycket halvfabrikat och ”skräpmat” då jag inte tycker att det smakar gott. Skolans pannbiffar till exempel? HUA!

Jag ser till så att det blir en bra balans mellan kolhydrater, protein och fett. Sen vill jag också tillägga att jag äter mindre bra alternativ då och då. Jag älskar att äta hämtmat vissa dagar, och så är min favorit thai och nästan varje kväll så tar jag en en liten ruta choklad. Varför avstå något så gott? Men jag strävar efter att hitta en bra balans.

Foto 2016-06-06 12 08 582015-10-08-0628_5615f0efddf2b34353f6b6d6

Vilket är ditt bästa återhämtningsmål efter träning? 

– Jag försöker faktiskt planera in träningen så att jag äter ett av mina huvudmål strax efter träningen, eller i alla fall inom en-två timmar. Alltså tränar jag på förmiddagen så ser jag till att äta lunchen strax därpå. Men jag tar gärna en skål med kvarg/keso med frukt och lite hemgjord granola efter ett pass, ett knäckebröd med kokt ägg eller ost och kalkon eller en smoothie. Jag försöker att hitta ett alternativ som innehåller protein och kolhydrater i första hand.

IMG_1844IMG_0782

Vad tränar du helst? 

– Det går lite i perioder och faktiskt så styrs det lite av årstiderna. Jag ÄLSKAR att träna ute när det är vår/sommar och höst, men under vinterhalvåret är det allt skönt att komma in i gymmet. Ett hårt styrkepass eller en lång härlig och prestigelös joggingrunda är favoriter. Nu är min träning väldigt anpassad dock och jag lägger stort fokus på mina inre coremuskler, rygg och axlar då dessa områden tar mycket stryk under graviditeten.

Foto 2016-09-08 14 42 33

Vilken är din favorit träningsövning?

  • Förr hade jag svarat armhävningar! Du får så mycket träning av endast en övning. Bröst, bål, axlar och rygg aktiveras om du utför den rätt. Du kan alltid anpassa armhävningar utefter dina förutsättningar och det är en övning som alla kan utföra så länge man lägger sig på rätt nivå. Vill mat utmana sig ytterligare och få upp pulsen så kan man alltid göra en burpee med en armhävning på botten.

Men numera så skulle jag nog svara marklyft och det är pga. att du även här får ut så otroligt mycket av endast 1 övning. Du aktiverar en stor del av kroppen, du aktiverar dina största muskelgrupper vilket innebär att det är en övning du är stark i och har stor utvecklings potential i. Dessutom så använder du den här rörelsen mycket i vardagen, t.ex. när du plockar upp något från golvet.

IMG_3373IMG_3374IMG_3371

Vilka råd skulle du ge till den som vill börja äta hälsosammare?

– Börja någonstans. Kika över dina kostvanor idag och skriv gärna dagbok. Då ser man mycket tydligare vad du äter och vad man kan förbättra. Ställ dig själv alltid frågan ”varför”. Varför vill du förändra din kost? Låt svaret bli din morot till förändring.

Byt ut alla halvfabrikat till riktiga råvaror. Gör inga drastiska förändringar utan byt ut det du äter idag till bättre alternativ. Vitt bröd till mörkt bröd eller knäckebröd. Vitt ris/pasta till fullkorn, addera mer grönt till din kost, försök att fylla tallriken med mycket protein, var varsam med det dolda sockret, drick alltid vatten till dina måltider osv. Små små steg i rätt riktning kommer tillslut att ta dig dit du vill, men för att det ska bli hållbart så behöver man ta en sak i taget.

Dina bästa tips till den som vill komma igång med sin träning? 

– Det är samma här. Ha tålamod och skynda långsamt. Börja någonstans, börja försiktigt och trappa med tiden upp. Håller du dig pigg och frisk de första veckorna då träningen är som jobbigast kommer du absolut att orka hålla motivationen och träningsglädjen vid liv. Strunta i vad alla andra tränar och utgå ifrån dig själv och vad du vill åstadkomma. Planeringen är A och O men så även kontinuiteten. Skaffa en träningsdagbok och skriv in dina pass precis som vilken annat möte som helst. Du skulle aldrig avstå en läkartid för att du inte riktigt känner för det, eller hur?

Vad skulle du säga är nyckeln till att nå sitt hälsomål? 

– Delmål! Man kan absolut ha ett slut mål, men vägen dit kanske känns jätte lång. Då kan det bli svårt att hålla motivationen vid liv längst med hela vägen, men klarar man med jämna mellanrum att nå sina delmål och får känna känslan av att man lyckats, då lovar jag att det kommer bli mycket roligare. Känslan av att vara nöjd över sin insats är ovärderlig!

Sen är det såklart också viktigt att man har roligt på vägen dit. Känner man ingen träningsglädje så kommer det inte att funka, punkt slut!

Vilket är ditt bästa knep att ta till när motivationen till att träna och äta hälsosamt sviktar?

– Du måste alltid fråga dig själv ”varför gör jag det här?”. Ingenting kommer att komma gratis och det kommer att vara tufft, men låt svaret på din fråga bli din motivation. Är svaret t.ex. ”det får mig att må bättre” då är det kanske värt att ge det där lilla extra. Testa att skriva dagbok. Då får man svart på vitt hur mycket man tränar/inte tränar och hur man äter/inte äter. Skaffa en tränings partner och pusha varandra. Testa nya recept för att få mer inspiration i köket. Sök inspiration på nätet och involvera din omgivning så att de kan hjälpa till att peppa dig.

_DSC8465

Träning måste inte innebära att man knyter på sig skorna och springer, eller lyfter skrot i ett gym. Att klättra på en vägg, att simma, att spela golf eller att dansa är också träning.

Hitta din grej och få det att funka! 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s