Hur viktig är egentligen vardagsmotionen?

”Sitting is the new smoking”. Något bland det farligaste man kan göra för hälsan är att sitta ner för mycket. Inaktivitet för många timmar per dygn ökar risken för övervikt, bukfetma, typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdom, det förkortar livet samt att det ökar risken för depression. Endorfiner, som ibland kallas kroppens eget morfin, frigörs vid fysisk aktivitet och kan hjälpa dig att känna dig nöjd och belåten.

Nu under semestertider och framförallt nu när sommaren visar sig från sin bästa sida så är det väldigt lätt att man förslappar sig lite extra. Man ägnar dagarna i en solstol på stranden, tar en extra powernap i skuggan på eftermiddagen, sätter sig vid stugan/husvagnen med en kall öl eller bara tillåter sig att vara mer stilla än vanligt. Detta är inte fel, men för mycket stillasittande/inaktivitet är inte bra.

Förr behövde man aldrig gå till gymmet en timma efter en avslutad arbetsdag, trots det fanns det ingen övervikt. Varför? Då var man aktiv från morgon till kväll under sitt arbete och det var fullt tillräckligt.

Vi måste få in mer rörelse i vår vardag. Du vet väl att om du har ett fysiskt arbete men aldrig tränar så har du en bättre hälsa än de som har ett inaktivt arbete men tränar 3-4 gånger i veckan. Jag menar hur mycket är 3-4 timmar på en vecka som består av 168 timmar. Vad du gör resterande 165 timmar, det är DET som räknas.

Små, små justeringar i vardagen kommer göra stora förändringar med din hälsa. Det kanske låter löjligt, men så är det.

Jag har aldrig tränat så lite som det här sista 1,5 året av olika skäl, men jag ser trots det till att få in vardagsmotionen. VARJE dag. Det bästa med vardagsmotionen är att det blir en omedveten handling tillslut. Alltså att du tar trappan istället för hissen utan att tänka på det, för att det är en självklarhet.

Jag brukar säga att vardagsmotionen är ett måste för att överleva och för att må bra. Att träna däremot är en lyxvara, något man kan vara utan men som är jäkligt roligt eftersom det är något bland det härligaste som finns.

IMG_2619

Här får du några enkla tips som skapar mer vardagsmotion: 

  • Om du har svårt att få till en längre period av promenad, dela upp den. Ta en promenad innan du går till jobbet, en under lunchrasten, en promenad på fikarasten på eftermiddagen och en promenad på kvällen efter jobbet. Ett par 10-minuters promenader här och där blir snabbt 45-60 min.
  • Transportträna. Promenera till jobbet, till mataffären, till väninnan, om du ha ett ärende på stan, osv.
  • Om du har ett stillasittande arbete är det bra att ta för vana att resa dig upp en gång i halvtimmen och göra dig ett ärende till ett annat rum eller bara göra några enkla stretchövningar. Det är viktigt att du får igång blodcirkulationen. Välj ett litet vattenglas istället för ett stort så att du med jämna mellanrum måste gå och fylla på det.
  • På samma sätt bör du resa dig och göra något aktivt i reklampauserna när du sitter och tittar på teve om kvällarna.
  • Ta trapporna istället för hissen. Och ta den vanliga trappen istället för rulltrappan.
  • När du använder bilen kan du parkera lite längre bort på parkeringen så att du måste gå sista biten.
  • Utför trädgårdsarbete, skotta snö, kratta löv, klipp gräset, rensa rabatterna eller städa. Då får du ett fint hem samtidigt som kroppen får motion.
  • Aktivera dig tillsammans med familj och vänner istället för att slötitta på teve eller fika tillsammans. Gå ut till pulkabacken, lek kurragömma, ta en promenad eller spela minigolf.
  • Nyttja tiden på stranden. Lek i vattenbrynet med barnen, gå i sanden, spela strandtennis, simma i havet.
  • Kliv av bussen några hållplatser innan du brukar och promenera resten av vägen.
  • Tvätta bilen för hand istället för att åka till biltvätten.
  • Gå till en lunchrestaurang som ligger längre bort än den du vanligen brukar ta.
  • Istället för att bara träffa vännerna för grilkvällar så se till att göra något aktivt tillsammans. Spela kubb, gå en kvällspromenad, ta en kvällsdopp, gå till affären och handla tillsammans eller sätt på favorit musiken och dansa.

Foto 2016-05-08 13 31 21

Mitt absolut bästa tips är att skaffa hund. Samtidigt är det inget jag rekommenderar alla att göra. Ska man skaffa hund så krävs ju självklart förutsättningar för det, då det är väldigt tidskrävande. Tack vare min fyrbente vän så kommer jag ut dagligen, oavsett väder och vind och med tanke på att jag har ett stillasittande arbete så blir detta de bästa, aktiva pauser man kan tänka sig, där jag både får röra kroppen och andas friskluft samtidigt.

image

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s