Morgonträning

Godmorgon!

Idag ringde klockan alldeles för tidigt då jag i tre dagar ska öppna gymmet. Jag är sådan som måste ha en stund på mig på morgonen för att hinna göra mig lite i ordning, äta min frukost i lugn och ro och rasta hunden. Jag kan liksom inte bara dra på mig kläder och åka.

Det är så härligt att öppna på något sätt. Alltid så står det folk och trycker utanför när vi slår upp portarna 6.30.

Det är lite tabu över att prata gott om sig själv, men finns det något jag är stolt över med mig själv så är det disciplinen till att träna på morgonen. Jag är orimligt morgonpigg och utnyttjar gärna det. Bästa tiden till träning för mig är morgonen eller tidig förmiddag när frukosten har fått landa. Jag får en härlig energi resten av dagen, kan hålla koncentrationen bättre på jobbet och jag kan ägna eftermiddagen åt allt annat som kräver tid (handling, matlagning, städning och umgänge med familj och vänner). Nedanför listar jag mina bästa fördelar med morgonträning:

  • Du blir piggare. Genom att starta dagen med fysisk aktivitet väcker du kroppen till liv. Du får en bättre koncentration, du blir effektivare och mer produktiv.
  • Träningen gör oss som oftast gladare och på så sätt blir du en trevligare kollega. 
  • Kan leda till en bättre kost. Startar du dagen med träning så brukar man vilja fortsätta i samma anda vilket leder till bättre kosthållning. Genom träningen så sätter du en positiv start på dagen, vem vill förstöra det genom att äta dåligt?
  • Du behöver inte tacka nej till sociala sammanhang. Om träningen är gjord när du slutar arbetet så kan du ägna eftermiddagen åt fritid. Du kan umgås med familj och vänner, du kan gå en kvällskurs eller ägna dig åt annat som du vill utan att känna att du ska ägna tid åt träning.
  • Träningen blir lättare av. Har du planerat att träna på eftermiddagen/kvällen så är det lätt att saker och ting kommer emellan. Du kanske behöver hjälpa ditt barn med läxorna längre än planerat, nattningen av barnen kanske tar längre tid än planerat, du kanske behöver åka och handla till din äldre förälder eller något annat som kommer i vägen. Du tänker ”jag gör träningen sen” men det slutar med att du somnar i soffan och passet uteblev.
  • Du hinner träna innan den värsta hettan slår till. De sista dagarna har varit fantastiskt varma för att vara i Sverige. Vi är inte vana vid detta och många har väldigt ont utav det. Passa på att träna innan det blir för varmt och se till att fylla på ordentligt med vätska efteråt.

_DSC8414

Passa på att nyttja ljuset som är FANTASTISKT just nu. Det är ljust tidigt på morgonen och inte allt för olidligt varmt som det faktiskt har varit på dagarna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s