Fördelar med hemmaträning

Det är inte alla dagar man känner för att ta sig till gymmet, eller har möjlighet att ta sig dit. Man kanske inte ens äger ett gymkort, men känner att man trots det vill träna. Inga problem! Glöm inte att du alltid har med dig det allra bästa träningsredskapet, nämligen din kropp!
DSC_4054
Vad är fördelarna med hemmaträning? Här är ett par:
▪️Du sparar tid. Du behöver inte ta dig till och från gymmet, vilket är tidssparande!
▪️Du kan göra det när som det passar dig. Du har inga tider att anpassa dig efter. Kombinera det med promenaden/joggingrundan, gör det medans maten står i ugnen eller i TV-reklamen.
▪️Du sparar pengar. Det finns nog ingen billigare träningsform. Det kan vara helt gratis eller så lägger du en liten peng på lätta hjälpmedel och redskap.
▪️Du kan se ut precis hur du vill. Många har svårt att lägga fokus på det man ska göra när man är i gymmet och ägnar istället tankarna på att oroa sig över vad andra tycker om en, du kanske tror du gör fel och ”skäms” eller känner dig obekväm och ut-tittad. Hemma slipper du det!
▪️Du kan låta precis hur du vill. Flämta, flåsa och pusta bäst du vill, vem bryr sig?
▪️Du slipper barnvakten! Har du små barn kan du placera dig på golvet bredvid baby-sittern. Gör en höftlyft med babyn i knät och vips har du ökat belastningen!
▪️Du har ingen ursäkt att inte träna!!
 
IMG_2558
Hur hittar man då motivationen till att träna hemma? 
  • Planera din träning. Skriv upp veckans planerade träningsprogram i kalendern precis som vilket annat möte som helst och håll dig till dem! Har du en planerad tandläkartid på onsdag klockan 7, inte tusan avbokar du den för att du inte känner för att gå dit…?
  • Gå upp 30 minuter tidigare och kickstarta dagen, jag lovar att du kommer få med dig en härlig energi resten av dagen och frukosten kommer smaka ljuvligt efteråt.
  • Försök att alltid ha en plan när du tränar, ex. ett färdigt träningsprogram. Har man en plan att hålla sig till blir träningen mer effektiv.
  • Ställ in ett timer på 30 minuter och lova dig själv att inte sluta fören tiden är ute. Hur mycket hinner du på 30 min? Utmana dig själv gång till gång!
  • Försök att tänka på hur det kommer kännas efteråt, endorfinerna som kommer jubla och den där stoltheten över att du fixade det, du kommer tacka dig själv!

IMG_2704DSC_4105

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s