Må-bra-tips

För några veckor sedan så jobbade min sambo borta. Jag gillar inte riktigt det och jag kände mig lite nere. Jag trivs väldigt bra i mitt egna sällskap och har absolut inte ont av att vara ensam, men när det blir för mycket, då gillar jag det inte riktigt. Ibland kan man ju uppleva sig själv som i någon lätt form av mental svacka. Så där som det kan bli ibland, de kommer och går i livet liksom. Det här händer oss alla och det är helt okej. Man kan ju inte vara på topp jämt, visst?

Den senaste tiden har jag dock känt mig obeskrivligt lycklig, glad, energisk och livsglad. I samband med vår flytt så fick vi återgå till vårt sociala liv och det är något som betyder allt för mig. Att få ägna tid till sina nära och kära. Så viktigt för mitt välmående! 

När man känner sig sådär dränerad på energi, lust och ambition så finns det små enkla knep att ta till, som kan få en att må bättre:

▪️Vårda vänskapen. Som jag nämnde, att få ha sina vänner och familj nära hjärtat är så viktigt. Se till att hålla kontakten med dina nära och kära. Att ha dem nära har visat sig vara den viktigaste faktorn för total lyckoupplevelse. 
▪️Sov ut. Tillåt dig att ta en ordentlig sovmorgon där du vaknar i lugn och ro. Pryd en bricka med det godaste du kan hitta i kylen, tänd ett ljus och avnjut frukosten under det varma täcket. Eller kanske föredrar du att ta med dig brickan ut i morgonsolen. Välj det som ger dig mest energi. Sängen blir mitt val.
▪️Stäng av. Stäng av telefon, dator och TV för en stund. Låt folk vänta lite och lägg tid på dig själv.
▪️Ät medvetet. Sätt dig ner i lugn och ro, tugga maten ordentligt, sug åt dig av smakerna, upplev maten med sinnena!
▪️Träna på morgonen. Mitt absolut bästa tips. Du kommer ha en skön energi hela dagen och kroppen fylls med hormoner som gör dig glad. Du är dessutom ledig för fritid när du slutar jobbet.
▪️Du duger! Sluta upp och vara självkritisk. Var snäll mot dig själv och lär dig uppskatta den du är. Var tacksam över den du är.
▪️Kramas och kela. När vi tar i varandra så frigörs hormonet oxytocin och det får oss att må bra, så ge varann en extra kram idag.
▪️Promenera. Tillbringa tid utomhus och gärna under dygnets ljusa timmar. Kan du få in 15 minuter på lunchrasten så lovar jag att det räcker och gör skillnad. Utnyttja den årstid som vi är i just nu. Kvällarna och mornarna är FANTASTISKA!
▪️Ha en filmkväll. Tänd ljus, fixa en kopp te och kryp ner under en filt. Låt dig förföras av filmens värld. Trots att solen inte går ner fören sent så är det okej att stanna inne.
▪️LE!! Jag lovar att om du ler, får du garanterat ett leende tillbaka.
▪️Motionera. Få fart på blodcirkulationen som tillför uppiggande syra till kroppen.
▪️Planera in något roligt att se fram emot. Ha något lättsamt att se fram emot, något som sätter guldkant på vardagen och gärna tillsammans med folk som får dig att må bra. Detta har verkligen funderat  för mig den sista tiden. Sommaren hittills kan vara den bästa någonsin tack vare allt vi hittills har hittat på. Små guldkorn i vardagen.
▪️Tänd ljus. Levande lågor har en lugnande effekt och väcker hopp.
 17457529_10155696157281393_2021193863588844741_n1517554127-143551516278329-14355
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s