Du måste inte kunna för att börja, men du måste börja för att kunna.

Alltså det här med motivation, vad svårt det kan vara ibland. Ibland kan motivationen springa iväg och gömma sig och då är det lätt att man blir ståendes på ett ben i väntan på att den ska komma tillbaka, men riktigt så lätt är det inte. Motivation är inget man plötsligt ramlar över, det är något man behöver jobba med. Jag brukar se på viljan och motivationen som en muskel, ju mer du tränar den, desto starkare blir den.
Saknar du motivationen för att komma igång med din träning?
Vill du börja träna, men du vet inte i vilken ände du ska börja?
Drömmer du om ett hälsosammare liv, men det känns rätt meningslöst just nu?
Jag ska försöka hjälpa dig med några få lätta och enkla tips.
  • Börja alltid med att ställa dig frågan ”Varför vill jag börja träna?” Ta sedan med dig det svaret och utgå ifrån det när du gör ditt upplägg. Jag skrev ett inlägg om detta häromdagen som du kan hitta här —>Varför tränar du?
  • Man måste alltid ta ned träningen till sin nivå. Kanske är du nybörjare, kanske har du fött ett barn, kanske har du haft en skada som hindrat dig från att vara aktiv, eller så har du bara som jag, en riktigt dålig träningsperiod bakom dig av olika anledningar? I vilket fall som helst så måste man kolla Vart befinner jag mig idag och sedan utgå ifrån det. Lägger man ribban för högt kommer det bara bli smärtsamt och man kommer tröttna.
  • Gör det tillsammans. Hitta en träningspartner. Det kan vara allt från syrran till kollegan, grannen eller brevbäraren. Peppa varandra så kommer det bli enklare.
  • Använd er utav appar. Jag har använt en app som heter Runkeeper som jag alltid hade på när jag var ute och sprang eller promenerade, nu har jag ersatt den mot min Garmin-klocka. Jag tycker att det är otroligt roligt att tävla mot klockan och mig själv gång till gång.
  • Ta hjälp! Be någon kunnig om hjälp, i alla fall till en början. Får du en liten övningsbank och grundliga kunskaper kring vissa övningar så kommer det att bli lättare när du känner dig mer säker. Dessutom är det bra med en spark i baken precis i början!
Som sagt, hitta en träningspartner. Här har ni min partner, min vapendragare. I vått och torrt. Detta är en ganska gammal bild, pisseblöta men otroligt stolta efter en springtur.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s