Hur kommer man ur allt-eller-inget-tänket?

Det är mitten på juni och semestrarna närmar sig med stormsteg. Den tiden på året som vi ställs inför en hel del frestelser. Det handlar om  god mat och dryck, grillkvällar hit och dagar på stranden dit. Många av oss behöver komma ur det här ”allt eller inget tänket”. Många frossar loss under helgerna och tänker på söndag kvällen att imorgon är det en ny vecka, då blir det nya tag. Så kör man på stenhårt i ett par dagar för att sedan falla dit igen, känner du igen dig? Varför blir det alltid såhär? Förmodligen är du för hård mot dig själv under veckan och har tappat den här sköna balansen som vi behöver hitta. Förbud och hårda riktlinjer är inte riktigt rätt väg att gå. Det samma gäller under semestern. Man släpper loss tyglarna helt för att sedan till hösten ta nya friska tag. Men visst vore det skönt att slippa börja om hela tiden??

  1. Sätt upp ett realistiskt mål! Vet du om att du kommer att fixa det så kör, om inte så sänk kraven. Det är mycket bättre att starta lugnt för att sedan öka successivt. Har du som mål att fortsätta träna under semestern så prioritera dina favorit pass och planera din träning precis som vilket annat möte som helst. Träna gärna på morgonen för om man skjuter på det under dagen så är det väldigt lätt att man skjuter på det lite för länge och passet uteblir. Har du som mål att börja träna så börja med två-tre pass i veckan och addera eventuellt ett pass till efter några veckor när du har fått in det på rutin. Har du som mål att få till en bättre kost? Börja med att skala bort sådan som du klarar dig utan. Byt ut ditt vita bröd mot grovt bröd eller knäckebröd. Ät mer fullkornsprodukter, ät mer grönsaker, dra ner på socker och ta en sak i taget. Någon förändring varje dag kommer så småningom ta dig dit du vill. Som Samuel Johnson uttryckte det: ”Stora framgångar uppnås inte genom kraft men genom ihärdighet”.
  2. Gör en plan! Utan en plan så kommer du heller inte att kunna nå ditt mål. Har du som mål att börja träna så skriv upp dina träningstillfällen i en almanacka precis som vilket annat bokat möte som helst och håll dig till din plan. Har du som plan att börja äta bättre mat så gör en veckomatsedel. Då slipper du tänka så mycket. Gör upp en matsedel och en handlingslista. Handla bara sådant som du behöver och inte massa onödigt. Har du svårt för det här så handla via nätet, så du slipper gå i affären och frestas.
  3. Bli konsekvent! Om man konsekvent jobbar mot att nå sitt mål så kommer det tillslut att bli en vana och det är vad vi vill sträva efter. Att det ska bli till en naturlig del i din vardag.
  4. Det allra bästa du kan göra är att skippa alla qickfix och satsa på att hitta en balans hela året, inte bara veckorna efter högtider/semester. Håller man en god balans under hela året så behöver man inte starta om som ett färgglatt fyrverkeri på nyårsafton gång på gång.
  5. Välj dina tillfällen med omsorg. Som sagt, sommar och semester bjuder på skolavslutningar, grillkvällar, picknickar, oplanerade utflykter, spontana middagar osv, osv. Gör medvetna val och njut av dem.

 

Hur hittat man då den här motivation till att stå ut?

Hitta en balans som du vet fungerar. Bli inte för extrem åt något håll.
Hitta en träningsform som du anser är rolig, det är förutsättningen för att du ska få det att funka.
Motivation är inget man springer över, utan något man måste skapa sig, kanske behöver du ta hjälp av någon kunnig i början för att komma igång? Se på motivationen som en muskel. Ju mer du tränar den, desto starkare blir den.
Mata kroppen med rätt sorts kost som får den att må bra.
Se enkelheten, att leva hälsosamt är inget komplicerat, snarare tvärtom, det är simpelt.
Skaffa en träningskompis som hjälper till att pusha och peppa dig.
• Du sanerar inte ditt hem varje dag, men du ser ändå till att hålla det rent och snyggt. Tänk det samma med att hålla kroppen fräsch. Du behöver inte träna så att det svartnar för ögonen varje gång, det viktigaste är att du ser till att hålla igång ett par dagar varje vecka, hela året. Vissa dagar städar man mer än andra, ibland väljer man att bara ta  det värsta. Vissa dagar ger du kroppen ett riktigt tufft styrkepass, andra dagar en härlig promenad. Glöm inte BALANS alla dagar, varje vecka, året runt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s