Hur gör man grilltallriken mer hälsosam?

Igår tände vi grillen här hemma. Finns det något som doftar bättre än nytänd grill?

Jag hade marinerat kycklingfiléer som hade fått dra sig riktigt länge, vi la på majskolvar, fixade en god sallad, klyftpotatis i ugnen och en egengjord sås och sedan vi åt tills vi fick ont i magen. Det är ju bara för gott!

Jag vet att många uppskattar att grilla under sommaren och det är verkligen något man bör passa på att göra. Dock så har kalorierna en tendens att flyga iväg lite. Det är fläskkött, korv, feta såser, gräddig potatisgratäng, potatissallad eller oljiga klyftpotatisar/pommes. Men man kan med väldigt enkla åtgärder komma ifrån det här och göra måltiden betydligt mer fettsnål.

  1. Välj en magrare proteinkälla. Det behöver inte alltid vara entrecote, fläskkotlett eller fläskfilé, utan välj ett magrare alternativ som t.ex. kyckling, fisk eller egengjorda hamburgare med 10-12% nötfärs.
  2. Se över dina tillbehör. Om du gör potatissallad, välj en utan cream fraiche/majonnäs och gör istället en på olja/vinaigrette. Om du gör klyftpotatis så varför använda olja? Jag använder aldrig olja när jag gör mina, utan jag klyftar dem, kryddar dem och slänger in dem i ugnen, mer än så behöver du inte göra. Gör matiga sallader, dvs. inte bara sallad och gurka, utan blanda i frukt, krispiga grönsaker, kanske riven morot osv. Låt inte fantasin sätta gränser. Om du äter hamburgare så behöver du kanske inte alltid ha bröd till? Lägg istället köttet mellan en massa goda tillbehör så som krispig sallad, gurka, tomat och grillad ananas.
  3. Såsen. Gör din egna! Igår gjorde jag en egen sås som passade perfekt till kyckling, men jag kan lova att den passar lika bra till fisk och kött också. Att göra sin egna tzatziki är super enkelt. Mer förslag på egna såser kommer längre ner ⇓
  4. Mängden. Det är sällan det vi äter som det är fel på, utan mängden mat. Behöver man verkligen ta den där andra portionen?
  5. Drycken. Det finns inget godare än ett glas vin till en grillad köttbit, jag vet. Men det glaset innan maten och efter maten, hur är det med dem…..? Försök att hålla nere det till ett glas så är det ingen större fara.
  6. Efterrätten. Glass är ju gott på sommaren, eller hur? Men det är även all färsk frukt som finns nu. Testa att sätta det på ett grillspett och låt det vila på grillen under tiden som du äter. Testa att trä på jordgubbar, ananas och melon, magiskt!

Sås med smak av curry (passar till kött fisk och fågel):

  • Turkisk yoghurt/kvarg
  • 1 äpple
  • 1 liten purjulök
  • curry, salt och peppar
  • lite ringlad honung

Skiva äpple och purjolök i små skivor/strimlor och blanda tillsammans med övriga ingredienser.

Tzatziki (passar till kött och fågel):

  • Turkisk yoghurt/kvarg
  • gurka
  • vitlök
  • salt och peppar

Riv gurka och blanda med övriga ingredienser

Min favorit sås (passar till kött och fågel):

  • Turkisk yoghurt/kvarg
  • fikon marmelad
  • ev. salt och peppar

Blanda ihop, smaka av med salt och peppar

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s