Är du vårstressad?

I fredags åkte jag på en spontan grillkväll hemma hos mina föräldrar. Min morbror från Västerås var på besök och det slutade med en kanon härlig kväll med god mat i trevligt sällsap, inget går ju upp emot grillat, visst?

Igår morse vaknade jag alltså upp i mitt barndomshem, först av alla i vanlig ordning. Jag vaknade av en fågel utanför mitt sovrumsfönster, den kvittrade och skvallrade om att våren är på väg.

Jag smög upp, brygde mig en kopp kaffe, ordnade en god frukost och lät kroppen vakna i lugn och ro. I takt med att solen började färga åkermarken alldeles gyllene knöt jag på mig skorna och tog med mig hunden ut för en lång promenad runt sjön som ligger ett stenkast från mamma och pappas hus. En av de vackraste platserna på jorden. Platsen i sig är egentligen inte så häpnandsväckande, utan för mig handlar det mer om fina minnen och en slags trygghet.

Efter knappt en kilometer fick jag plocka av mig fingervantarna och knäppa upp jackan i halsen. Mössan hade jag valt att lämna hemma. Det är den där tiden på året då det är lite svårt att klä sig, det är liksom kallt, men ändå är värmen på väg. Den tiden jag har väntat på så länge. Den tiden på året när ljuset kommer mer och mer, fåglarna sjunger ikapp och blommorna kämpar så hårt de bara kan för att få komma upp från sin vinterdvala. Den tiden på året som jag vet att många blir otroligt stressade över.

Jag hör till dem som älskar våren. Jag njuter ända ut i fingerspetsarna och jag tycker det är en otroligt härlig tid vi går till mötes. Däremot kan jag klassa mig själv som lite sommarstressad.

Hör du till dem som är vårstressade eller kanske sommarstressade så har jag några enkla knep för att förebygga och behandla stressen:

1. Rör på dig Alla vet vi den magiska siffran att man bör röra på sig minst 30 minuter om dagen. Fortsätt med detta och vistas gärna utomhus under tiden. Ta en ras promenad eller jogga lite lätt. Hjärnan och kroppen är gjord för rörelse, då frigörs en massa må bra-hormoner, blodcirkulationen och syresättningen ökar i hela kroppen och hjärnan bildar ett enzym som verkar skyddande mot depressioner.

2. Frisk luft. Försök vara utomhus så mycket det går under dagtid. Dagsljuset hjälper till att reglera din dygnsrytm, så att du blir mer vaken på dagen och trött på kvällen – när du ska sova. Dessutom leder det till en riktig d-vitamin boost och utan d-vitamin kan man känna sig nere och deppig.

3. Skapa bra rutiner. Det an låta tråkigt, jag vet, men att ha rutiner mår vi alla bra av. Se bara på våra barn, visst är de som tryggast när de har fasta rutiner att luta sig emot?

4. Minimera stress. Ta hand om dig själv lite extra, dra ner på alla måsten som går, och ha med dig i tanken att man inte behöver vara överallt hela tiden. Du behöver inte påta i trädgården bara för att grannen för det. Din kemi är i ofas just nu, och då mår man inte bra. Punkt slut. När vi kan ge oss själva utrymme, acceptans och omtanke så går faktiskt stressen ner och vi kommer snabbare ur depp och depressioner.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s