Hur mycket vatten bör man egentligen dricka på en dag?

Jag har skapat en väldigt god vana och det är att jag varje kväll fyller en flaska vatten och ställer in den i kylen. Jag smaksätter gärna vattnet med lite citron, ingefära eller hallon och tar ut flaskan på morgonen och har den tillsammans med min frukost. Jag har lite svårt att dricka bara vanligt vatten, men när det är sådär kylskåpskallt och smaksatt så går det desto bättre.

Jag börjar alltid jobba direkt när jag vaknar och har jag då min vattenflaska med vatten framför mig så blir det som en reflexmässig gest att jag tar en mun då och då, och plötsligt så har jag satt i mig hela. Har jag den inte framför mig så har jag en tendens att bara dricka till maten, men tack vare det här så får jag i mig mer vatten på dagen. Exakt det samma gör jag på kvällen, men då med kolsyrat vatten.

Hur mycket vatten bör man få i sig under en dag? 

Normalt behöver vi cirka en och en halv till två liter per dygn, men vissa dygn behöver du upp till fyra liter för att du har tränat, vistats i varm miljö (under sommaren eller utomlands), eller av andra orsaker. Det bästa rådet för att ha koll på vätskebalansen är faktiskt att hålla lite koll på urinen. Om urinen är ljusgul så har du druckit lagom mängd.

Varför ska man vara noggrann med att dricka vatten?

En hel del studier har visat att vatten är en ypperlig källa för att uppnå en allmän god hälsa. Vatten renar kroppen och behövs för att optimera näringstillförseln samt att hålla alla organ vid full hälsa.

  • Vatten behövs för att kroppens ska fungera optimalt, levern, njurarna, matsmältningen, lederna, lymfsystemet, immunsystemet m.m.
  • Vatten behövs för ämnesomsättningen, näringstillförseln och syretillförseln till cellerna, reglering av kroppstemperaturen, blodets transport och kroppens ph-värde.
  • Vatten i rätt mängd motverkar förstoppning.
  • Vatten förbättrar koncentrationsförmågan och uthålligheten. Vatten behövs för kroppens och musklernas återhämtning vid fysisk aktivitet. Prestationsförmågan försämras om kroppen har brist på vatten.
  • Vatten förbättrar energiupptaget och förbränningen av kalorier. Dvs. vatten är hjälper till lite extra med fettförbränningen.
  • Vatten ökar mättnadskänslan.
  • Vatten behövs för kroppens naturliga rening.
  • Vatten ger naturlig skönhet för kroppen, är bra för hud och hår.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s