Sockerfri januari

Idag är det första bladet på en ny bok på 365 sidor. Hela året ligger framför oss och det som är så härligt är att varenda dag är blanka sidor som du kan fylla med vad du vill. Det som vi har framför oss kan vi påverka. Hur väljer du att inleda 2018? Jag kommer försöka att se positivt på allt och ta revansch från 2017. Jag tänker dessutom starta året med en sockerfri månad. Jag känner att jag behöver det nu efter julen. Är du med?

Hur blir det efter januari då? Ja, inte tänker jag gå all in på socker då heller, utan välja mina tillfällen, jag lovar att det smakar mycket bättre då.

Många av oss kämpar och kämpar med att komma över sitt sötsug. Socker är ett gift som vi alla behöver äta mindre av. Ett stort sockerintag ökar risken för bland annat övervikt, inflammationer och hjärtsjukdomar – dessutom får det ditt blodsocker att åka berg-och-dalbana och gör dig hungrigare, tröttare och ännu mer sötsugen.
I dagens samhälle är det svårt att undvika socker, då det i stort sett alltid tillsätts i våra livsmedel. Men det är inte omöjligt att dra ner på konsumtionen drastiskt. Jag ger dig lite enkla tips på hur.
  • Smaksätt själv. Grunda dina måltider i naturella livsmedel. Smaksätt din yoghurt/kvarg/fil med bär och frukt. Det kommer smaka gott och det får dessutom tallriken att se mycket finare ut.
  • Läs innehållsförteckningen. Socker kan gömma sig bakom benämningar som druvsocker, dextros, sackaros, majssirap och glukossirap. Finns något av dessa ord med bland topp tre så är det hög tid att lägga tillbaka varan på hyllan igen.
  • Laga din mat från grunden. På så sätt slipper du alla tillsatser och du vet exakt vad det är du stoppar i dig. Om du äter ordentligt med näringsrik och lagad mat så får det dig att bli mindre sugen.
  • Drick vatten. Är du törstig så är vatten det bästa alternativet. Skippa alla sliskiga sötdrycker såsom läsk och saft. Drick även vatten som måltidsdryck. Du kommer spara in på väldigt många sockerbitar, men också en hel del pengar.
  • Välj dina tillfällen. Sätt inte upp förbud utan gör istället medvetna val. Man behöver inte äta godsaker varje dag, utan välj dina tillfällen och se till att njut av dem (så länge det inte blir för ofta).
  • Ät ordentligt med protein. Protein mättar bra och hjälper till att hålla blodsockerkurvan jämn. Tack vare det minskar sockerbegäret.
Sockerinnehåll i några vanliga livsmedel:
1 liter Smaksatt filmjölk – 75 sockerbitar
Coca cola burk 33cl – 11,5 sockerbitar
200 gram chokladkaka – 45 sockerbitar
Ett ketchup paket – 70 sockerbitar
En förpackning BRAVO juice – 30 sockerbitar
En burk marmelad – 86 sockerbitar

”Varje svensk äter nästan 40 kilo socker per år. Det blir 110 gram per dag – dubbelt så mycket som vi maximalt borde få i oss enligt Livsmedelsverkets rekommendation – och det motsvarar 37 sockerbitar.

Näringsrekommendationen är att intaget av renframställda sockerarter (sackaros, glukos, glukossirap, fruktos, högfruktossirap, stärkelsehydrolysat) inte bör inte överstiga 10 energiprocent. Det innebär att exempelvis den vuxna kvinna som bör äta 2 000 kalorier (kcal) per dag får begränsa sockret till 200 kalorier, det vill säga 50 gram socker eller knappt 17 sockerbitar. Det motsvarar en halv liter Coca-cola och att dricka det innebär att det den dagen inte finns utrymme för konsumtion av något annat livsmedel som innehåller tillsatt socker.”

Källa: Sveriges Bryggerier

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s