Lite tankar kring nyårslöften

Med bara några veckor kvar av 2017 så har du kanske börjat fundera lite på ditt nyårslöfte?

Nytt år med nya möjligheter, visst? Nu kan totalrenoveringen börja! Nu ska det börja tränas och ätas bra mat. Nu ska det slutas med godis, och snacks, det ska slutas dricka alkohol och fredagsmyset ska bestå av grönsaksstavar. Nolltolerans! Från noll till hundra och till detta ska det adderas massa stenhård träning. Svetten ska lacka!

Med handen på hjärtat, hur hållbart tror du att detta blir? Du kommer kunna klara detta i någon/några veckor, absolut, men det är inte vad det handlar om. Satsa istället på något hållbart och balanserat. Se på ditt nyårslöfte som en partner, något du kan leva hela resten av ditt liv.

Går du ut för hårt så kommer du efter ett par veckor sluta på grund av skador. Om du inte drar på dig en skada så kommer du att bli förkyld eller sjuk. Men mest troligt är att du kommer sluta för att du tröttnar. Du orkar helt enkelt inte. Det blir tråkigt och sakteligen återgår du till ditt ”vanliga” liv.

För att lyckas med ditt nyårslöfte så ska du först och främst tänka på:

  1. Sätt upp ett realistiskt mål! Vet du om att du kommer att fixa det så kör, om inte så sänk kraven. Det är mycket bättre att starta lugnt för att sedan öka successivt. Har du som mål att börja träna så börja med tre pass i veckan och addera eventuellt ett pass till efter några veckor när du har fått in det på rutin. Har du som mål att få till en bättre kost? Börja med att skala bort sådan som du klarar dig utan. Byt ut ditt vita bröd mot grovt bröd eller knäckebröd. Ät mer fullkornsprodukter, ät mer grönsaker, dra ner på socker och ta en sak i taget. Någon förändring varje dag kommer så småningom ta dig dit du vill. Som Samuel Johnson uttryckte det: ”Stora framgångar uppnås inte genom kraft men genom ihärdighet”.
  2. Gör en plan! Utan en plan så kommer du heller inte att kunna nå ditt mål. Har du som mål att börja träna så skriv upp dina träningstillfällen i en almanacka precis som vilket annat bokat möte som helst och håll dig till din plan. Har du som plan att börja äta bättre mat så gör en veckomatsedel. Då slipper du tänka så mycket. Gör upp en matsedel och en handlingslista. Handla bara sådant som du behöver och inte massa onödigt.
  3. Bli konsekvent! Om man konsekvent jobbar mot att nå sitt mål så kommer det tillslut att bli en vana och det är vad vi vill sträva efter. Att det ska bli till en naturlig del i din vardag.
  4. Det allra bästa du kan göra är att skippa nyårslöften och satsa på att hitta en balans hela året, inte bara veckorna efter nyår. Håller man en god balans under hela året så behöver man inte starta året som ett färgglatt fyrverkeri.

 

 

Bildresultat för nyårslöften 2017

Annonser

3 reaktioner till “Lite tankar kring nyårslöften

  1. Bra skrivet Fia. Mitt mål för 2017 är att hitta ett jobb och gå ner några fredagsmyskilo så att jag kommer i ”toppform” lagom till att jag fyller 40 i juni.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s