Man måste ta hand om kroppen så att själen vill bo i den

Jag vaknar tidigt och känner mig som i ett töcken. Trots några timmar av sömn så känner jag mig inte riktigt vaken. Kanske sover jag ganska ytligt. Huvudvärken är ett faktum och Alvedon i kombination med Ipren får bli dagens räddning. En sån däringa huvudvärk som gör sig påmind så fort du rör ögonen. Stress. Denna hopplösa åkomma som vi ibland måste brottas med.

Denna veckan har inneburit lite lätt kaos. Jag gillar inte känslan av att ligga efter eller att inte ha riktig kontroll över situationen, det är något som skapar stress hos mig. Att ha mycket att göra är något som jag tycker om, jag blir extra driven och effektiv då, alltså jag är med andra ord ganska stresstålig, men just det här med att hamna efter, det påverkar mig.

I eftermiddag kommer jag att vara ikapp. Jag kommer sätta mig på ett tog till Stockholm och jag kommer att njuta av kommande dagar.

Hur agerar du när du är stressad? Nedanför har du några punkter som jag brukar ta till: 

  •  Var snäll mot dig själv.  Det du gör är tillräckligt bra, nöj dig med det. Du gör så gott du kan och det räcker väl.
  • Skriv en lista på det du behöver göra. Det kan låta banalt men det hjälper verkligen. Du får en överblick över vad du verkligen behöver göra och det är otroligt härligt när man kan börja stryka saker på listan.
  • Planera. Har du massor att göra är det skönt när man ligger steget före. Att vara förberedd och ha saker planerade skapar trygghet. Har du en matlåda i frysen du kan ta fram som lunch så slipper du lägga tid på det. Försök att skapa en rutin och en plan för dagen som du tryggt kan luta dig emot. Struktur kan låta tråkigt, men så bra!
  • Prioritera sömnen och maten. Hur stressigt det än är så mår du bättre och blir effektivare om du ser till att få sova ordentligt på nätterna och ger dig tid att äta dina måltider. Att hoppa över lunchen gör dig varken smartare, snabbare eller duktigare. Snarare tvärtom.
  • Prioritera vila och återhämtning. Har vi mycket att göra är det ännu viktigare att sortera bort intryck och lägga in små pauser. Jag tar lite längre promenader med hunden mellan jobben. Försöker att stänga av och låta hjärnan vila. Det där lilla gör det stora.
  • Stäng av. Stäng av telefon, dator och TV för en stund. Låt folk vänta lite och lägg tid på dig själv
  • Kramas och kela. När vi tar i varandra så frigörs hormonet oxytocin och det får oss att må bra, så ge någon en extra lång kram.
  • Tänd ljus. Levande lågor har en lugnande effekt och väcker hopp.

Att vara ute i naturen är någon som skänker mig ett otroligt lugn och något som jag behöver dagligen för att bli den bästa vesrsionen av mig själv.

Annonser

2 reaktioner till “Man måste ta hand om kroppen så att själen vill bo i den

  1. För min del så har jag ingen julstress i år. Slipper stressa med julklappar och julpynta. Och på fredag har jag varit utan sociala medier i 1 månad. Känns så skönt,
    nackdelen är att den sociala biten har
    blivit lidande och ensamheten tär på en. Hoppas du får det trevligt i Sthlm.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s