10 steg för att lättare nå målet

Jag förespråkar ingen quick fix, utan jag strävar efter att alla mina klienter ska hitta en hållbar livsstil, dvs ett sätt som de kan fortsätta leva på livet ut, utan några problem. Nedanför följer några punkter som man kan ha tänka på.

  • Börja med att fundera ut vilka problem du har och vad det är som inte fungerar. Äter du godis för ofta? Kommer du inte iväg för träning? Tar du ofta en extra portion? När du ser roten i dina problem blir det lättare att förstå vad du kan göra åt dem.
  • Sätt upp ett kortsiktigt mål eller fler delmål och ett långsiktigt mål. Det kan vara t.ex. att klara vardagarna utan godis, sedan kanske det långsiktiga målet kan bli att du fixar att äta det kontrollerat när suget väl slår till. Kom ihåg att vandring på tusen mil alltid börjar med ett steg.
  • Många tror att man måste ändra hela sin livsstil över en natt, så är det inte alls!! Ta en sak i taget och börja med det enklaste. Var realistisk och gå inte ut för hårt mot dig själv!
  • Prata med din omgivning! Berätta för dem vad du har för mål och se till så att de peppar, stöttar och hjälper dig nå dem! Någon kanske till och med är sugen på att haka på?
  • Tänk på motion som en möjlighet och inte ett jobbigt tvång! Vill du inte träna på gym – strunta i det då!! Gör olika styrkeövningar i reklampauserna på TV en vardagskväll (det kommer bli en hel del styrka), ta cykeln till jobbet, sträck på benen på lunchrasten. Det viktigaste är att det blir av!
  • Gör som hunden och ät det godaste på tallriken först, då ökar chansen att du mot slutet av måltiden känner dig nöjd snabbare.
  • Ät mindre portioner och mer regelbundet. Då håller sig blodsockret på en jämn nivå.
  • Handla aldrig när du är hungrig. Då finns det en stor risk att massa annat än det du planerat hänger med ner i kundvagnen.
  • Tänk att allt är bättre än inget, oavsett vad det gäller.
  • Lär känna din kropp. Lär dig känna skillnaden på hunger och sötsug och ät bara när du är hungrig. Sov när du är trött och låt kroppen vila om du är stressad. Vi är alla värdefulla människor och för att må bra måste vi lära oss lyssna på kroppens signaler.

IMG_1126

Har du svårt att stå emot fikat på eftermiddagen? Stå inte emot, utan välj istället bättre alternativ. Ta ett näringsrikt mellanmål som ger dig en härlig energi, som denna sockerfria chokladboll!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s