7 orsaker till varför du inte ser något träningsresultat

Saknar du resultat i din träning? Känner du att du står och stampar på samma ställe. Att den där förbaskade raksträckan aldrig tycks ta slut. Checka av listan nedan och se efter om något av detta kan stämma in på dig.
1. Du vilar och sover inte tillräckligt. Att ge kroppen tid för vila och återhämtning är A och O. När man tränar befinner sig kroppen i ett  katabolt läge, dvs. nedbrytande tillstånd och det är under vilan som musklerna får en chans att reparera sig och byggas upp. Planera in vilodagar precis som du planerar in träningsdagar. Att vila är det hårda arbetets tvilling. 

2. Du utmanar inte dig själv. Samma övningar, samma vikter och samma rutiner fungerar i början. Men kroppen behöver ständigt utmaningar. Våga testa på nya övningar och träningsformer och tro på dig själv i det du gör. Kliv ur din bekvämlighetszon.

3. Du tränar inte så hårt som du tror. Om du spenderar en timme på fysisk aktivitet, men ändå känner dig oförskämt pigg efteråt, då är det dags att steppa upp! Tränar du med för lätta vikter i t.ex. gymmet så stimuleras inte musklerna till att växa. Är du ute i löparspåret så se till att utmana pulsen med några intervaller.

4. Du har ingen konkret plan. Ha en tydlig målsättning och gör en plan för att nå dit. En målinriktad träning, blir ofta en mer effektiv träning.

5. Du slarvar med maten. För att se resultat av träningen behöver kroppen få rätt sorts bränsle vid rätt tidpunkt. Kroppen behöver energi för att växa och bli starkare, se därför till att du får i dig tillräckligt med mat. Vilken kost du ska äta beror bland annat på vad du har för syfte med träningen, hur hårt du tränar och vem du är. Men en generell regel är att äta rikligt med protein eftersom det är musklernas byggstenar. Fyll på med protein och kolhydrater så fort du kan efter träningen då musklerna är nedbrutna. Drick mycket vatten och satsa på naturlig och näringsrik mat. Försök att undvika för mycket socker, halvfabrikat, snabba kolhydrater och alkohol.

6. Du stressar för mycket. Långvarig och negativ stress gör att kortisolnivåerna rubbas vilket kan leda till att kortisolhalten ständigt är förhöjt. Förhöjda nivåer av kortisol försämrar ämnesomsättningen och fettförbränningen, samtidigt som det motverkar muskeluppbyggnad och kroppens återhämtning.

7. Du är för otålig. Det krävs tålamod och regelbunden träning. Ge för guds skull inte upp, resultaten kommer att komma. Man måste skynda långsamt och se processen. Försök att göra det till en livsstil och inte ett halvtaskigt nyårslöfte eller något stressat ”beachen 2017” försök. Gör det till något hållbart.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s