Positiva effekter av löpning

Ibland behöver man att bara ge sig ut och njuta. Ni vet när man bara är i nuet för en stund. Man lämnar telefonen hemma, har egentligen ingen plan, man ser det absolut inte som ett tufft träningspass, utan mer ”må-bra-motion”, så härligt ändå. Ett sådant här pass avsatte jag mig tid för i fredags och det fick min dag att starta på absolut bästa sätt. Det är för mig en metod att ladda med energi.
Nu när vädret är så fantastiskt så anser jag att det är en av de bästa motionsformerna, att knyta på sig skorna och ge sig ut. Att du kan göra det vart som helt och när som helst är bara en av många fördelar. Här kommer ett par till:
  • Du blir lyckligare. Träning i medelhögt tempo frigör må-bra-hormoner i kroppen som motverkar stress och som gör dig glad. Man brukar också ganska snart se resultat i löpning, vilket bidrar till en bättre självkänsla.
  • Du kan träna när som helst och var som helst. Det kostar ingenting, du har inga tider att passa utan det är bara att snöra på sig skorna och ge sig ut
  • Du bränner fett fort. Löpning är en av de träningsformer som bränner flest kalorier per minut.
  • Du håller dig friskare. Träning stärker ditt immunförsvar och gör det lättare för kroppen att stå emot infektioner. Faktiskt så tar människor som tränar ut 27 % färre sjukdagar än människor som är fysiskt inaktiva.
  • Du får starkare benstomme. Löpning hjälper till att motverka förlusten av bentäthet, vilket är en naturlig del av vårt åldrande. Kroppen svarar på påfrestningen av löpning genom att öka bentätheten
  • Du minskar risken för cancer, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar och du sänker ditt kolesterol. Fysiskaktivitet hjälper till att minska cancerriskerna med upp till cirka 30%. Dessutom hjälper fysisk aktivitet till med att minska insulinnivåerna i kroppen, vilket leder till ett jämnare blodsocker
  • Du håller hjärnan frisk. Regelbunden löpning stimulerar din mentala kapacitet. Studier visar att bara 30-60 minuters löpträning i veckan kan bromsa effekterna av hjärnans åldrande.
  • Du lever längre. De som är över 35år och springer löper 44% lägre risk att dö i förtid än de som inte springer.
  • Du sänker dina stressnivåer. Löpningen hjälper till att sänka stresshormonet Kortisol, vilket hjälper dig att tänka klarare och hantera problem på ett lugnare sätt
  • Du får starkare lungor. Löpningen tvingar dig att andas djupare, vilket ökar din lugnkapacitet.
  • Du gör magen glad. Löpningen hjälper till att hålla igång ämnesomsättningen och tarmkanalerna.
  • Du ser yngre ut. Den ökade cirkulationen som löpning bidrar med gör att syre och näringsämnen transporteras mer effektivt till kroppens alla celler, medan skadliga gifter snabbare forslas ut.
  • Du får njuta av naturen. Löpningen ger dig en känsla av frihet och att få andas friskluft är en riktig hälsoboost.
  • Du sover bättre. Fysisk aktivitit hjälper dig till en bättre sömn.
  • Du får ett starkare hjärta. Hjärtat är också en muskel som tack vare löpninge får arbeta ordentligt.
Så vad tror du om att kicka igång veckan på absolut bästa sätt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s