Chokladbollar

Godmorgon fredag!

Nu när helgen står för dörren så vill jag ju självklart bjuda er på något riktigt smaskigt.

Förra veckan hittade jag ett nytt recept på chokladbollar. När jag slängt ihop smeten och provsmakade (som man alltid måste göra på chokladbollssmet) blev jag ordentligt besviken. De smakade inte alls. Inte gott i alla fall.

Jag fick improvisera och rörde ner lite av det jag kunde hitta hemma och resultatet blev tillslut succé. Fantastiskt goda! 

IMG_2966

Till totalt 20 chokladbollar behöver du:

  • En liten burk minikeso (250 g)
  • 1 dl havregryn
  • 2-3 msk kakao
  • 2-3 msk starkt, kallt kaffe
  • 2-3 msk agaveisirap/honung eller lönnsirap
  • 1 nypa vaniljpulver
  • 1 skopa proteinpulver, gärna choklad då såklart
  • En skvätt mjölk, ca 1 dl totalt
  • Kokos eller annan topping att rulla bollarna i

Börja med att mixa keson till en slät massa. Blanda i havregryn, kakao, kaffe, sötning, vaniljpulver, proteinpulver och till sist mjölken. Börja med lite mjölk och fyll på om du behöver. Det ska bli en kladdig smet så att du lätt kan rulla till bollar. Låt gärna smeten stå kallt i 10-15 min innan du rullar dem, det blir lättare då. Rulla i valfri topping, ät och njut! 

Totalt per boll: 35 kcal

Protein: 37 %

Kolhydrater: 45 %

Fett: 18%

 

IMG_2965IMG_2967IMG_2968

 

 

Lämna en kommentar